neděle 10. prosince 2017

Stejně umřeš, tak co řešíš? - Terry Shaft : Krycí jméno E219



Nakladatelství GRADA dalo šanci projevit se mladé, teprve šestnáctileté české autorce píšící pod pseudonymem Terry Shaft. Ta si pro české fanoušky připravila postkatastrofickou sci-fi s názvem Krycí jméno E219. Novinku jsem si vybrala k recenzi na základě poutavé anotace a především působivé propagace. Velkou roli v mém příběhu sehrála na české poměry povedená obálka a zásadní rozhodnutí měla důležitá věta celého příběhu. Stejně umřeš, tak co řešíš?





Svět už není, co býval a i poslední vzpomínka na jeho krásu odešla s poslední nadějí na jeho záchranu. Svět byl napaden virem E219 a nikomu z přeživších se doposud nepodařilo vynalézt protilék. Nakažení jsou všude, kam oko dohlédne a bude-li člověk spát příliš tvrdě, Nakažení si ho najdou. 
 
Než se svět dočista zbláznil, odpykával si vězen E219, totožné jméno s virem čistě náhodné, svůj trest ve věznici známé jako Beznaděj. Jenomže po vypuknutí virové epidemie se do vězení začali stahovat dospělí i děti z blízkého okolí a problémového vězně E219 čeká nová životní zkušenost. Pobyt mimo vězeňské zdi, uprostřed toho všeho a musí být opravdu rychlý, aby přežil. Nyní už není vězněm E219, ale sám sebou. Je Erik Wilson…







Terry Shaft, vlastním jménem Tereza Hřídelová posadila celý svůj příběh do chaotického prostředí, ve kterém naneštěstí zůstala po celou dobu knihy. Coby čtenář jsem se neustále ztrácela a dějová linka mi dočista unikla. I když musím říci, že si nejsem příliš jistá, zdali zde dějová linka vůbec byla.

Plochý popis a neustále skákání z jednoho do druhého mě nedokázalo v táhnout do děje a já byla skutečně ráda, že má kniha pouhých 190 stránek. Musím souhlasit s uživatelem databáze.cz s OndřejMergl, který napsal, že autorka jde po akci a tak ji nezbývá žádný čas pro detailnější či úplný popis. S tímto hodnocením musím jen souhlasit a je mi upřímně líto, že se autorka touto problematikou více nezabývala. Mně osobně totiž chybělo to nejdůležitější, co očekávám v tomto žánru. Detailní líčení chování a vzhledu Nakažených. Popis umírajícího světa a fungování společnosti.

Prozatím mám z knihy pocit, kdy si mladičká vítězka literární soutěže řekla, proč nezkusit napsat knihu, ať je jaká chce. Neříkám, že to je špatně, nebo že bych to dokonce napsala lépe. To rozhodně ne, na druhou stranu chci-li vypustit do světa knihu, jenž by se měla čtenářům líbit, musím to vzít za jiný konec, než za jaký ho uchytila Terry Shaft.

Každý ale nějak začíná a já věřím, že další knihy, pokud se autorka nelekne negativních hodnocení, budou mnohem propracovanější než Krycí jméno E219. Prozatím musím hodnotit novinku mladičké autorky jako to nejhorší, co jsem v tomto roce četla…

Máte-li rádi začínající české autory a teprve se sci-fi četbou začínáte, je možná právě kniha Krycí jméno E219 vhodná pro vaše počátky.
Děkuji i tak nakladatelství GRADA za poskytnutí recenzního výtisku.
Vaše Katy



Srovname.cz  
vám poradí, kde nakoupíte knihu 
nejlevněji.
Spisovatel: Terry SHAFT
Nakladatelství : GRADA 2017

Počet stran :190
Vazba : vázaná s přebalem
Žánr :
romány, sci-fi
ISBN :978-80-271-0574-8


ANOTACE


Už není nic, co by udrželo hrozbu bloudících Nakažených v bezpečné vzdálenosti.
Už nikdy v klidu neusneš, protože pokud budeš spát příliš tvrdě, Nakažení si tě najdou.
Už nikdy nic nebude jako dřív, protože jsi odkázaný jenom sám na sebe.

Svět, i když teď je to silné slovo, se hroutí, lidé umírají jako mouchy na uměle vytvořený vir. Nemoc nastupuje čím dál rychleji, dostává se do mozků obětí a transformuje jejich myšlení na úroveň prvoků. Jakmile se jednou nakazíte, už vám není pomoci.

Přestože Erika Wilsona odsoudili a zavřeli, teď má díky působení viru dovolené procházky a zdá se, že mu nic nechybí. Jenže do věznic se kvůli jejich povrchnímu bezpečí začínají stahovat i zbylí zdraví lidé a pro Erika už v jeho cele najednou není místo. Vysoké zdi s ostnatým drátem se před jeho nosem zavřou definitivně…

Jaká je šance, že přežije jedinou noc?

9 komentářů:

  1. Knížku mám taky doma na recenzi a po všech těch negativních komentářích se mi do ní vůbec nechce, achjo :-( tvá recenze je však zdařilá jako vždy :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu. Kniha není špatná natolik, aby tě čtení nebavilo, ale chybí mu to něco extra, proč knihu číst. Nicméně berme, že je to prvotina mladé autorky :)

      Vymazat
  2. Kniha na mě čeká na poličce, tak jsi mě dost vyděsila :D

    OdpovědětVymazat
  3. Knihu mám doma a čeká, až na ni přijde řada. A popravdě se jí po tvé recenzi začínám děsit. No, doufám, že tak špatná nebude...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co člověk, to jiný vkus. Znáš to, ale mně prostě nesedla. Znám mnohem povedenější knihy. :)

      Vymazat
  4. Tuhle knihu jsem si chtěla přečíst, ale po všech těch negativních recenzích asi ne no:D
    Windy pink style

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Když si půjčíš v knihovně, nic neztratíš. Třeba ti sedne :D

      Vymazat
  5. Když si tak přičítám recenze ostatních zjišťuji, že ta moje byla celkem pozitivní. :D
    Autorka psala celkem čtivě, ale ohledně příběhu jsem měla spoustu výhrad. Hlavně ten konec!

    OdpovědětVymazat