úterý 12. prosince 2017

Co se ukrývá v tmavých hlubinách jezera? - Robert Bryndza : Temné hlubiny




Před Vánocemi mi jedno nakladatelství za druhým vydává knihy, na které poctivě čekám celý rok a moje nadšení stále nebere konce. Když jsem zjistila, že GRADA ke konci roku vydává další díl již anglicko-slovenského autora Roberta Brydzy, těšila jsem se jak malá na další večerníček. Díl s dílem roste moje nadšení z nadějného mladého autora a ráda bych se nyní s Vámi podělila o pocity z aktuálního posledního dílu s názvem Temné hlubiny.



Detektiv šéfinspektor Erika Fosterová se rozhodla po posledním případě požádat o přeložení ze současného místa. I teď po tolika týdnech po přeložení má Erika ze svého rozhodnutí zvláštní pocit, ale nedocenění kvalit vyhrávalo nad pocitem stesku po předešlém místě.

Erika nyní se svým novým týmem stojí před usvědčením drogového dealera a jediné co jim k dokončení případu chybí je klíčový důkaz v podobě několikakilového balíku drog. V zatopeném lomu na okraji Londýna se dle anonymního tipu nachází přesně to, co Erice schází a tak neváhá ani minutu, aby neprodleně prohledala temné kalné vody.

Všichni se těšili na vyzdvihnutí důkazu z hlubin, ale ani jednoho z nich nenapadlo, že krom důkazu vyzdvihnou také kostru malého dítěte.

Isaac, nejlepší Eriččin kamarád a zároveň schopný patolog, nepotřeboval příliš mnoho času, aby ostatky identifikoval jako sedmiletou Jessicu Collinsovou, která se ztratila před více než dvaceti lety během cesty z domu na nedalekou narozeninovou oslavu kamarádky.

Šéfinspektor Fosterová ví přesně, komu zahrát na strunu, aby nevyřešený případ získala sama a k tomu i svůj předešlý tým v čele s Mossovou a Petersonem. Naneštěstí nevěděla, že jediný nový podezřelý je již několik let mrtvý. Jak se Erice podaří předem ztracený případ vyřešit?




No a teď kde začít. Další kniha pojednávací o trestném činu na malém dítěti. Tak ožehavé téma, které se nemusí autorovi vždy vyplatit, nemá-li takový pisatelský talent jako Robert Bryndza. A tak díky tomu je před námi kniha silná a přesto citlivě napsaná.

Jak jsem zmiňovala na začátku recenze, Bryndza se dle mého názoru díl od dílu lepší a byla jsem sama zvědavá, zdalipak jeho vzestupná tendence bude pokračovat i tentokrát. Z počátku jsem si nebyla úplně jistá, jestli čtu opravdu další díl Eriky Fosterové. Zdál se mi zprvu na míle vzdálený od předešlých dvou dílů. Měla jsem před sebou úplně jinou Eriku Fosterovou než jsem znala. Což mělo za účinek o trochu delší dobu vtáhnutí do děje, než jsem byla doposavad zvyklá.

Na druhou stranu zpětně musím uznat, že  změna osobnosti hlavní hrdinky není úplně na škodu. Pakliže čteme sérii od prvního dílu, sledujeme pozvolný vývoj zamindrákované a rebelské Eriky až po pravidla dodržující a zodpovědné šéfinspektorky.

Knihy Roberta Bryndzy jsou typické svým popisem atmosféry a samotným případem nežli detailním popisem vraždy samotné, za což především v této knize o malém děvčátku jsem více než vděčná. Navíc coby čtenář máme přehled o veškerých faktech týkajících se případu.

Temná hlubina přináší ještě něco navíc, co v předešlých dílech nenajdeme. To něco je zápletka, která zamotá hlavu i zkušeným čtenářům. Rozuzlení celé knihy bylo i nad moje očekávání a stejně jako Yrsa v poslední knize DNA i v tomto případě si Robert s nehranou hravostí manipuluje se svými čtenáři. 

Nerada bych prozradila příliš z této knihy, ale nečekejte příliš velký happy end. Naopak případ je velice smutný a působí až příliš realisticky. 

Jestliže se Vám líbily předešlé knihy s Erikou Fosterovou, není žádný pochyb o tom, že Temné hlubiny nebudou výjimkou. Naopak věřím tomu, že budete spokojenější především v propracovanosti a nápaditosti celého příběhu.  Knihu doporučuji obzvlášť čtenářům již seznámeným s předešlými díly. Avšak zaujal-li Vás tento příběh a stále jste od Brydzy nic nečetli, je nyní pravá doba na to, začít.
Děkuji GRADĚ za poskytnutí recenzní knihy a CHRUDIMCE za e-knihu od skvělého autora Roberta Bryndzi.
Vaše Katy 
 



Srovname.cz  
vám poradí, kde nakoupíte knihu 
nejlevněji.
Originální název : Dark Water (2016)
Spisovatel: Robert BRYNDZA
Nakladatelství : GRADA 2017

Počet stran :416
Vazba : vázaná s přebalem
Žánr :
detektivka
ISBN :978-80-271-0403-1


ANOTACE

Když dostane detektiv šéfinspektor Erika Fosterová tip, že by klíčový důkaz ve velkém drogovém případu mohl být ukryt v zatopeném lomu na okraji Londýna, nařídí jeho prohledání. Z hlubin však její kolegové vyzdvihnou nejen důkazy k tomuto případu, ale i kostru malého dítěte.
Pozůstatky jsou rychle identifikovány jako Jessica Collinsová. Sedmiletá dívka, jejíž zmizení plnilo stránky novin před šestadvaceti lety.
Erika musí začít spojovat střípky z minulosti se současností a nořit se stále hlouběji do rodinných vztahů Collinsových i do života vyšetřovatelky Amandy Bakerové, která si nepřestala vyčítat, že zmizení holčičky nedokázala vyřešit. Erika brzy zjistí, že toto vyšetřování bude jistě jedno z nejsložitějších a nejnáročnějších v její kariéře.

12 komentářů:

  1. Super recenze. :) Bryndza jde zatím úspěšně mimo mě. Vlastně nevím, proč mě moc neláká, když ho všichni tak chválí. Je ho všude plno a mně přijde, že knih v tomhle stylu jsem četla už hodně. Každopádně, jednou ho vyzkouším! :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já si myslí, že to bude i taková ta skepse. Sama to z nám, než jsem se dostala k některým knihám. Všichni kolem tebe knihu chválí a pak se člověk bojí, že se mu to nebude líbit a to je většinu pak i pravda :)

      Vymazat
  2. Osobne som sa ku knihám tohto autora ešte nedostala, ale rozhodne chcem, už len pre to, že si získali mnohé pochvalné ohlasy :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Záleží na tom, co se ti líbí, ale autor je opravdu skvělý Temné hlubiny nejlepší kniha. :)

      Vymazat
  3. Jak už jsem ti odpovídala u mě u komentáře, taky mě překvapilo, jak se Erika "zlepšila" od minulých dílů - začala poslouchat nadřízené a už se tolik nebabrala ve své minulosti. A s těma cigaretama dobrý postřeh, mě to uniklo, nějak jsem tento detail vypustila, od přečtení Nočního lovu už totiž uběhla nějaká doba :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne že bych si to taky úplně pamatovala, ale kdysi jsem četla článek, kde Bryndza povídal o tom, že poslechl rady svých čtenářů od prvního dílu a to stál ekouřila. No a nyní kouř fuč :D Paráda :D

      Vymazat
  4. Ahoj Katy, parádní recenze. Jak už jsme psala u Marcelky - já se k Bryndzovi stále nedostala, ale ráda bych to napravila, tak se snad do příběhů o Erice v příštím roce pustím... :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc :) Hele není kam spěchat stále e to taková novinka, že pár let ještě bude aktuální :)

      Vymazat
  5. Předchozí knihy jsem nečetla, tak nevím, jestli se do autora vůbec pouštět :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele až nebudeš mít co číst, tak si vzpomeň na něho a je to :D

      Vymazat
  6. Hezka recenze. Od Bryndzy jsem jeste nic necetla, ale chystam se na Chladnokrevne.

    OdpovědětVymazat
  7. Zní to zajímavě, jen se mi zatím potvrdilo, že podobné bestsellery mě vždycky zklamaly :D tak stále váhám...

    OdpovědětVymazat