čtvrtek 30. listopadu 2017

Vše záleží na našem DNA - Yrsa Sigudardóttir : DNA



Mnohé knihy ze série právničky Tóry jsou nenávratně vyprodané, ale milovníci severského a syrového stylu psaní Yrsy nemusí smutnit. Nakladatelství Metafora nás na Knižním světe lákalo v podobě malé brožurky na novinku této usměvavé dámy, pokud jste tam byli, určitě si vzpomínáte. Dokonce i já ji mám stále doma. Od toho dne jsem nemohla dospat data, kdy se novinka konečně objeví na českých pultech. No a nedávno se tak opravdu stalo. Pro mě coby čtenáře byla laťka postavena velice vysoko, přeci jen poslední kniha Pamatuji si vás všechny mě dostala doslova do kolen, a tak se společně pojďme podívat, jaký dojem na mě kniha s jedno-slovním názvem udělala.




Policista Hujdar se stává vedoucím otřesného a brutálního případu vraždy mladé krásné ženy. Vrah si dal na přípravě i samotným provedení opravdu záležet a vše naplánoval do posledního detailu. Děti během spánku zamknul v jejich vlastním dětském pokoji. Po skutku uklidil veškeré biologické stopy, jenž by ho mohly usvědčit a čas smrti hrál v jeho prospěch. Nic ale nelze naplánovat dokonale. Nemohl přeci tušit, že během mušení a vraždění mladé ženy, bude přítomen nenápadný svědek schovaný pod postelí. Teprve sedmiletá dcera oběti.

Vzhledem k přítomnosti nezletilého dítěte je potřeba přivolat odborníky na křehkou dětskou duši. Krásná a obětavá Freyja se soustředí jen na to dobré, co může pro malu dívenku udělat, na ničem jiném ji nezáleží. Právě proto příliš nevychází s policisty, jenž by se nejraději na dívenku slétli jako supi a hned na první schůzce by se snažili získat co nejvíce informací, ať to stojí, co to stojí. 

Freyja i Huldar mají před sebou nelehký případ. Dívenka se bojí mluvit, žádní podezřelí ani svědci. Jediným světýlkem v tunelu se po několika dnech stává jediná věta řečená z úst jediného svědka vraždy. Bude vraždit dál, dokud se nepomstí. Tato zpráva vyvolá rozruch na celé policejní stanici, ale než se podaří učinit další kroky, další mrtvá žena je brutálně zavražděna. Nyní je na Huldarovi a jeho týmu zjistit původ nenávisti násilného vraha a zamezit tak dalšímu vraždění..






Na rozdíl od mnohých recenzentů shledávám jak výhodou tak i nevýhodou fakt, že se přeci jen nejedná o první setkání s úspěšnou a talentovanou Yrsou. Proč tomu ale tak je. Již znám autorčin styl psaní a její dobré i světlé stránky z předešlých knih, což ale na druhou stranu znamená, jak jsem již psala výše, vysoce nasazenou laťkou. A jako čtenář jsem vždy jen ráda, je-li laťka posunuta s další knihou opět o úroveň výš.

DNA mě chytlo od úplného začátku, prologu, jenž se nás snaží vtáhnout do děje prostřednictvím flashbacků, které mám já osobně tak ráda. Kapitoly nejsou příliš dlouhé a poměrně často, asi v 80% se střídají. Což má za příčinu svižnost a minimální množství hluchých míst. Yrsa si ráda hraje se slovíčky a je znát, že každou větu několikrát promyslela, než ji umístila do celého kontextu příběhu.


Yrsa patří mezi jednu z mála nejen islandských, ale také světových autorek, jenž každé knize dodá kabátek v podobě komplikovaných zápletek a napětí. DNA není výjimkou a Yrsa s Vámi prostřednictvím zápletek manipuluje tak, jak žádný jiný autor nedokáže. Přidejte navrch emoce, vyvolávající malé nevinné děti, jenž přišly o svou matku a můžeme Yrsu jmenovat knižní manipulátorkou roku.

Určitě Vám je tedy jasné, že zápletku jsem opravdu dopředu neodhalila a zpětně můžu říci, že mě ani ve snu nenapadla. Přemýšlím, zdali tam vůbec bylo alespoň malé vodítko k původci všeho zla. Domnívám se, že nikoliv. Pakliže se ale pletu, získává ode mě Yrsa další plusové body.

Možná se to bude zdát nereálné, ale mám ke knize jednu malou poznámku. Doposavad se mi to u knihy od islandské autorky nestalo, ale narazila jsem na kapitoly, jenž přestože byli v příběhu důležité, nebavily mě a při čtení jsem se přistihla, že jim nevěnuji pozornost, jakou by si zasloužily. Mám-li být konkrétní, šlo především o pasáže radioamatéra Karla, který zachytí místní vysílání odkazující na jednotlivé vraždy a obsahuje zašifrované vzkazy. Kapitoly s mladíkem mě neoslovily a jsem ráda, že je to pouze jediná výtka k celé knize. 

Pozornost si zaslouží také hlavní dvojice trilogie Holdur a Freyja, policista a psycholožka. Holdur, nedávno povýšený policista, pracuje na svém prvním samostatném případu a dává do něho veškerý svůj čas i duši. Pracuje do strhání a snaží se motivovat své podřízené k lepším výkonům, ať se daří či nedaří. Freya pracuje v dětském domově coby ředitelka a její klienti jsou na rozdíl od Huldorých křehké duše, na které se musí opatrně a s velkou dávkou trpělivosti a především lásky. Již při prvním setkání létají blesky do všech stran a obavy o svoji spolupráci jsou na místě. Můžeme tak sledovat jejich jednotlivé silné i slabé stránky v těch nejvypjatějších chvílích.

DNA si zaslouží Vši pozornost a patříte-li stejně jako já k milovníkům kvalitních severských krimi, rozhodně Vás novinka nezklame. Pakliže ale neznáte ještě styl Yrsy Sigurdardóttir musím Vás varovat. Autorka si rozhodně nebere žádné servítky a neušetří Vás i těch nejkrutějších detailů.
Děkuji Chrudimce za poskytnutí e-knihy a Metafoře za knihy od úřasné Yrsy Už teď se těším na další díl této trilogie.
Vaše Katy 
 



Srovname.cz  
vám poradí, kde nakoupíte knihu 
nejlevněji.

Originální název : DNA (2014)
Spisovatel: Yrsa SIGURDARÓTTIR
Nakladatelství : Metafora 2017

Počet stran :408
Vazba : vázaná s přebalem
Žánr :
detektivka
ISBN :978-80-7359-536-4


ANOTACE



Ve svém domě v Reykjavíku je brutálně zavražděna mladá žena. Jediným svědkem je její sedmiletá dcerka. Když krátce nato dojde k vraždě další ženy, policie je v koncích.
Jistý radioamatér zachytává podivné vzkazy, které ho s oběma zavražděnými spojují, a tak, hnán zvídavostí, začne pátrat na vlastní pěst. Huldar, policista pověřený vedením vyšetřování, a Freyja, psycholožka vyslýchající sedmiletou dívenku – klíčovou svědkyni, musejí chtě nechtě pracovat bok po boku. Jejich spolupráci komplikuje skutečnost, že se spolu nedávno vyspali po seznámení v baru, kde se Huldar vydával za tesaře z venkova.

6 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze :) Knihy od Yrsy mám ráda, takže se těším i až se pustím do DNA :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já právě také a stále čekám až dotisknou předešlé knihy, protože třeba druhý vyprodaný díl lze sehnat za sedm stovek :/

      Vymazat
  2. Pěkná recenze. :) Pořád nevím jestli se chci do knížky pustit, každopádně si nejdřív přečtu Pamatuji si vás všechny. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hele pokud váháš nad touhle, jdi do Pamatuji si Vás všechny. Je skvělá :)

      Vymazat
  3. Pěkná recenze :-) já s knížkou byla také spokojená, a to jsem zatím četla jen Pamatuji si vás všechny.

    OdpovědětVymazat
  4. Četla jsem si Tvou recenzi a říkala jsem si, že Yrsu a konkrétně DNA musím mít. Nakonec se mi to splnilo, získala jsem jí a jsem za to strašně ráda, protože je to úžasná kniha. Poslední dobou mám takové divné období, kdy čtu úplně všechno, ale jakmile se vrátím ke svému žánru, tak je to hned o něčem jiném. :D Jdu si připsat na seznam všechny ostatní knihy od Yrsy a už jim dělám místo v knihovně. :D
    Joooo a máš opět krásnou a přínosnou recenzi, zase mě nalákala k pořízení knihy. :)

    OdpovědětVymazat