pátek 5. ledna 2018

Co se ukrývá v otevřeném hrobě? - Angela Marsons: Otevřený hrob



V předvánočním nakupování jsem si udělala radost asi milionem nových knižních titulů, který i přes novou knihovnu nemám opět kam dát. Naštěstí knižní série mají v mém srdci i knihovně speciální místo, a tak novinka Otevřený hrob našla své místečko vedle svých starších sourozenců. Čtvrtý případ Kim Stone, stejně jako třetí kniha od Roberta Bryndzy, se pyšní anglickým prostředím a ,,nálepkou" současné britské top krimi….



Kim Stone se se svým týmem ocitá na půdě doposud neprozkoumaného a nezvyklého terénu. Ve výzkumném zařízení ve Westerley je objeveno ženské tělo s prázdným rozbitým obličejem k nepoznání a ústy plnými hlínou. Létající mouchy kolem těla a pach začínajícího rozkladu není nic pro slabé povahy a v tomto případě i Kim se silným žaludkem má co dělat.

Výzkumné zařízení Westerley je pro okolní svět téměř neviditelné a pouze hrstka lidí ví, co se za zdmi a ploty ukrývá. Zaměstnanci dobře vědí, proč o své práci nemluví. Jejich hlavní náplní je studování rozkladu lidských těl při různých podmínkách a stejně jako práce detektiva je pouze pro silné nátury.

Možná se Vám zdá, že je to přímo dokonalý úkryt, kam pohodit mrtvé lidské tělo, ale opak je pravdou, zvlášť když se do případu zakousne Kim Stone. Po nálezu druhého lidského těla je místní policii jasné, že před nimi stojí další sériový vrah.A čas nehraje zrovna v jejich prospěch.


Snaha udržet informace co nejdéle pod pokličkou je beznadějná a každý den obléhá Westerley hejno místních novinářů. Kim Stone dodnes nezapomene, jaké nepříjemnosti ji způsobila práce místní reportérky Tracy Frostové při vyšetřování zmizelých malých děvčátek. Tracy Fosterová je ale jako sup a přiživuje se na neštěstí druhých a není proto divu, že stojí opět v prvních řadách. Nenávist mezi ženami každou vteřinu sílí, ale po zmizení reportérky musí Kim zkousnout své emoce a zjistit, kdo z minulosti Tracy Fosterové si přeje její smrt a za co so mladé dívky zasloužily tak krutou, dlouhou a bolestivou smrt.




Kim Stone mě prostě baví a každá kniha v sobě schovává originální příběh a díl od dílu autorka odkrývá slupku po slupce skutečné emoce na první pohled tvrdé a životem zkoušené Kim. Už z toho důvodu jenom doporučuji číst knihy Angely Marsons od prvního dílu až po aktuální čtvrtý. Jinak ten posun prostě neuvidíte a byla by to opravdu škoda.

Co mě na knihách s Kim stále překvapuje je masivní množství kapitol na poměrně krátkých 368stránkách. Otevřený hrob tentokrát skrývá 93 kapitol což je přibližně 3,9 stránek na jednu kapitolu. No a ve finále je to podstatě skoro nic a umožňuje Vám tak kdykoliv bez problému knihu odložit a o čase opět začít. Ale to pouze v tom případě, že se od knihy odtrhnete :D


Děsivost a krutost celého vraždícího rituálu je násobně zvyšována prostřednictvím tlejících těl. Coby čtenářka detektivních příběhů musím uznat, že jsem prozatím, co mi tedy paměť slouží, originálnější místo pro vraždy ještě neshledala. Děsivější možná ano, ale originálnější nikoliv. Jsem zvědavá, kam až se Angela Marsons odváží vstoupit. Už při minulém dílu jsem byla překvapena, kam se její knihy posouvají.

K dnešnímu dni má kniha okolo 90 % a nadšení ze čtenářů jen sálá. I mé nadšení je veliké, ale na pět hvězdiček to i tak nebude. Hned Vám řeknu proč. I před originální prostředí, šokující vraždy i překvapivý závěr mi chybělo to napětí, které mě dostávalo do varu v předešlých knihách, obzvlášť v předposledním dílu: Tichá modlitba. Nedokáži přesně říci, co zapříčinilo tak značný útlum toho krásného děsivého nevědomí a napětí, ale změnu jsem cítila od první stránky. Nicméně to nic nemění na tom, že kniha se autorce opět povedla a těším se na její další autorské počiny. 

Jak jsem již zmiňovala výše, hlavní hrdinka Kim odkrývá kousek po kousku svoji minulost a dle všeho se i této hrdince, podobně jako Erice od Roberta Bryndzy, blýská na lepší časy. I tak ale stále neztrácí svůj osobitý smysl pro humor, jazyk ostrý jako břitva a kouzlo osobnosti, jenž ne každý dokáže snést. Naštěstí má stále kolem sebe svůj tým, který ji drží nad vodou i v těch nejtěžších chvílích.

Na databázi i v dalších recenzích se dočtete, jaké překvapení či přímo šok pro ně znamenalo odhalení vraha. Možná bych ráda tuto ,,fámu“ uvedla na pravou míru. Kniha postupem času odhaluje čím dál tím více nápověď, kdo by asi mohl být vrah a v hloubi duše to i tušíte. Nicméně Vám chybí několik indicií, jenž by potvrdily vaše domněnky a doplnily tak vaše do očí bijící mezery v příběhu. A pak k tomu dojde. Je to jako tříštění skla. Jediné co můžete, je stát s otevřenou pusou a dívat se na tu spoušť. A to je to, co ne každý autor dokáže tak, jako právě naše Angelka.

Otevřený hrob se v loňském roce stal mezi ty nejlepší knihy, detektivky, jenž se mi dostaly pod ruku. Škoda jen, že mi vždy strašně rychle utečou a mně pak zbydou jen oči pro pláč, než vyjde další díl. Přestože se mi předchozí kniha líbila o trochu více, než tato, má své kouzlo a především svoji originalitu.
No a jaký je Váš názor na poslední novinku Angely Marsons  vydanou u nás v lońském roce?
Vaše Katy
:)



Srovname.cz  
vám poradí, kde nakoupíte knihu 
nejlevněji.

Originální název : Play Dead (2016)
Spisovatel: Angela MARSONS
Nakladatelství : KNIŽNÍ KLUB 2017

Počet stran :368
Vazba : vázaná s přebalem
Žánr :
thriller
ISBN :978-80-242-5953-6


ANOTACE



Mrtví neprozrazují tajemství… když jim nenasloucháš.

Zavražděná žena s obličejem rozbitým k nepoznání, prázdný pohled směřující k nebi, z úst se jí sype hlína. A stovky much se slétají ke krvavé hostině.
Výzkumné zařízení ve Westerley studuje rozklad lidských těl, jejími rezidenty jsou ti, co i po smrti chtějí posloužit vědě. A právě tady nalezne Kim Stoneová se svým týmem mrtvolu – ale čerstvou, o níž místní badatelé nemají tušení, kde se tam vzala. Po objevení druhé dívky, ponechané napospas smrti, s ústy naplněnými hlínou, je jasné, že Kim a její tým mají co do činění se sériovým vrahem. Ale kolik těl ještě leží někde pohozeno? A kdo bude další?
Pak zmizí místní reportérka Tracy Frostová a věci naberou rychlý spád. Kim ale bude muset být rychlejší… než si vrahova pokroucená mysl vyžádá další život

10 komentářů:

  1. Tak to jsem zvědavá, Otevřený hrob stopro plánuji, ale teď jsem dostala na vánoce teprve Tichou modlitbu, tak se těším, až se začtu :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Pěkná recenze, kniha není přímo můj žánr, takže čtení neplánuju. :))

    OdpovědětVymazat
  3. Do Otevřeného hrobu jdu taky, přečetla jsem vše od Angely. Tichá modlitba mě zatím bavila nejvíc, tak jsem na tuhle moc zvědavá :) Skvělá recenze :)

    OdpovědětVymazat
  4. Wow no vypadá to dost zajímavě. Já teda na detektivky moc nejsem a mám slabý žaludek, ale zalíbilo se mi to :) moc dobrá recenze

    OdpovědětVymazat
  5. A že ty dokážeš vždycky tak navnadit, upoutat a zlákat mě k tomu, abych už otevírala online-knihkupectví a cpala Otevřený hrob do košíku. :D Recenze se ti moc povedla a já se těším, až se pustím do čtení.

    OdpovědětVymazat
  6. Knižka ma zaujala, vyzerá to tak, že by sa mi mohla páčiť :) pekná recenzia :)

    OdpovědětVymazat
  7. Tvoje recenze mě dost navnadila. :) Musím se po knize mrknout.

    OdpovědětVymazat
  8. Skvělá recenze,nutné přečíst��.Nedá se odolat...

    OdpovědětVymazat
  9. No, já si naopak myslím, že tahle kniha je z těch čtyř co od Angely Marsonsové vyšlo, ta nejlepší. A zároveň nejhrůznější jak se to odehrává v tom prostředí rozkládajích se mrtvol. Daník.

    OdpovědětVymazat
  10. Četla jsem a líbilo se. Je to správná oddechová detektivka se vším všudy, přesně tak, jak to má být. :-)

    OdpovědětVymazat