pondělí 6. června 2016

S cejchem vraha - Jan Bauer

Spisovatel : Jan BAUER
Nakladatelství : IKAR, 2016
Počet stran : 240
Vazba : pevná
Žánr : Romány, Česká literatura, Historie
ISBN : 978-80-243-6974-7


  • ANOTACE
Mordy v časech císaře Rudolfa II. Lukáš Trobl z Květnice, syn z nepříliš významného českého rodu, se po studiích na evangelické univerzitě v Heidelberku vrací do Čech a uchází se o místo na císařském dvoře. Upřímně řečeno se více než studiu suchopárných věd věnoval studiu šermu, v němž dosáhl značného mistrovství. V malostranské krčmě se dostane do hádky s vlašským alchymistou. Přes císařský zákaz soubojů se muži utkají a Lukáš svého soupeře lehce zraní. Druhý den ráno je Lukáš zatčen, neboť jeho protivník je nalezen mrtev.
  • DĚJ
Po velmi dlouhé době jsem do ruky dostala knihu od českého autora a navíc ještě pojednávající o české historii. Kniha nás zanese do 17. století, tedy vlády Rudolfa II, milovníka alchymie a umění. Nikoho tedy nepřekvapí, že se v ději objevuje spousta alchymistů, šarlatánu a lékařů. Nesmím také zapomenout na lehké děvy, židy a katolíky. Ti v našem příběhu hrají velmi důležitou roli.

Mladý bakalář Lukáš Trobl z Květnice se vydává do Prahy za svým strýcem, vrchním soudcem Prahy. Kdo jiný, než vlastní rodina, by mu měla zajistit skvěle placenou práci v hlavním městě. Ale jakožto správný bývalý studentík, jeho první kroky vedly přímo do místní krčmy. Seznámí se zde s vychytralým alchymistou Valerianem de Valeristou a ač se mladý Lukáš nechtěl příliš kamarádit s místním pijanem, přeci jen se s ním vydal na cestu plnou pití k dalšímu alchymistovi.




Ráno se bakalář probouzí vedle nevěstky Elvíry a zjišťuje, že někde ponechal svůj cestovní vak. Jde tedy zpátky k alchymistovi domů a tam místo svého vaku nachází dvě mrtvoly. Nevěřícně na mrtvoly kouká a po nějaké chvíli se rozhoupá i k bližšímu zkoumání. Ale co čert nechtěl. Jakmile se Lukáš naklonil nad mrtvolou alchymisty, do pokoje vrhnou biřici. Muži zákona nečekají na žádné vysvětlení a Lukáš je odvezen do místního žaláře a čeká na zázrak. Nebo alespoň na svého strýce.

Hlavní zápletka je vytvořena a celý zbytek knihy se Lukáš snaží najít vraha dvou nevinných lidí. Má na to 24 hodin a sám to zajisté nezvládne….

  • HODNOCENÍ

Nebudu lhát a hned na začátku na sebe prásknu, že jsem se dlouho nemohla do knihy dostat. Byla jsem totiž docela zaskočena stylem psaní. Autor rád používá přesné historické názvy věcí, což bylo docela matoucí. První kapitolu jsem četla tedy s úspěchem asi na třikrát. Ale nedala jsem se. Na knihu jsem se strašně těšila a já knížky neodkládám.

Ještěže tak! Po dočtení první kapitoly jsem si zvykla na styl  a mohla se nechat  unášet osudem mladého Lukáše. Spisovatel se díkybohu správně rozhodl pro kratší věty a častou přímou řeč. Tyto dvě naprosté nezbytnosti vás prostě nepustí. Mě tedy nepustily. Knihu jsem přečetla opět na jeden zátah :)

Jsem moc ráda, že Jan Bauer nepatří k těm, kteří rádi s oblibou vytváří jednu zápletku za druhou a nakonec odfláknou finále. JÁ jsem sice na vraha přišla docela rychle, ale jen díky dokonalému popisu situace. Famózní.

Ale bych knihu jen nechválila, mám bohužel dvě menší výtky. První patří k anotaci. Nevím, kdo anotace píše, ale asi někdo, kdo knihu snad ani nečetl. Anotace je totiž naprosto špatně. A rozhodně zavádějící. Mladý Lukáš totiž nebojuje s alchymistou, se kterým se potkává v krčmě, ale s úplně jiným. No, trochu nevím, jak se tohle mohlo stát, ale budiž.

A druhý problém mám s občasnými chybami v knize.

Už na první pohled bylo zřejmé, že tentokrát se Valerian strefil do Alessandrova citlivého místa, že urazil JE pýchu alchymisty.
 
Bohužel to není jediná chyba, která se v knize objevila. I tak to člověk dokáže odpustit, i když by se to stávat nemělo. Ale jak jsem psala výše, kniha je úžasná a za mě 4,5 z 5. Půlku hvězdičky dávám pryč za nedostatky. 


2 komentáře:

  1. Chytlavě napsané, chválím fotky a nejen ty které máš u této recenze! :-) Nemáš náhodnou v plánu fotit nějaké inspirativní fotky? :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Super recenze! :)
    O autorovi jsem slyšela, ale asi nic od něho v plánu číst nemám :)

    OdpovědětVymazat